Százmilliók a körforgalomra Nyúlon

Nyáron sokak szerint elviselhetetlenül sok az autó Nyúlon, hiszen az egyébként is sokat kritizált 82-es főút hivatott elvezetni a balatoni forgalmat és ott vannak a teherautók, jelenleg elsősorban a mezőgazdasági járművek, amelyek viszik a learatott gabonát. Ráadásul a 4200 lelket számláló település temetője a főút egyik oldalán, a hozzá kapcsolódó parkoló pedig a másik oldalán fekszik, s ezt a lassúbb járású idősek régóta kifogásolják. A megoldandó feladatok között szerepelt az is, hogy a fejlesztés alatt álló ipari terület felé elvezethessék a nagygépjárműveket Nyúl északi kapujánál, ekkora terhet azonban nem lehetne róni egy egyszerű kereszteződésre – vélték a pályázat készítői.
Kara Ákos, a térség országgyűlési képviselője elmondta: a probléma nemcsak a nyúliaké, hanem az egész térségé, mivel az állami 82-es főútról beszélünk, amelyen egyébként naponta 12 ezer autó hajt keresztül. A csomópont hozzájárulna a közlekedés biztonságához, ennek révén lehetővé válna a mintegy 9000 négyzetméteres parkoló kialakítása a temető oldalán, épülhet elkülönített kerékpárút, gyalogút, lámpa és zebra, de ez a kulcsa az elkerülőútnak is, amelynek köszönhetően fejleszteni lehet a 15 hektáros ipari telepet. Még egy érv a komplex átépítés mellett: az egyik cég benzinkutat kíván építeni a forgalmas főúton, az elkerülőúttal pedig a Vasút soron élők gondja is megoldódhat, mivel az ipari telep felé tartó tehergépjárművek túl nagyok, az utca pedig túl keskeny.

Ami az anyagiakat és az előzményeket illeti: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség már korábban döntött a megye körforgalmi csomópontjainak pályázatai- ról, de Nyúl első körben tartaléklistán szerepelt. A regionális fejlesztési tanács újabb javaslatot tett és engedélyt kért a forrásátcsoportosításra. A fejlesztési ügynökség végül jóváhagyta a nyúli projektet. Nem kevesebb, mint 220 millió forintról van szó, amelyből 75 százalékot, azaz 170,5 millió forintos támogatást ítéltek meg a csomópontépítés számára.

Kérdezhetik erre, hogy mi kerül egy körforgalomban 220 millió forintba? A település polgármestere, Schmiedt Henrik a részletekkel kapcsolatban elmondta: mivel a főút íve a csomópont miatt megváltozik, szükség van egy új kerékpárútszakaszra és a közművek áthelyezésére is. Csak ez utóbbi több mint 50 millióba fog kerülni, mivel például a bicikliút alatti, zárt csapadékelvezetőből 150 métert kell ˝arrébb vinni˝.

Schmiedt Henrik szerint a nyúliaknak mindenképpen régi problémája oldódna meg, de a körforgalom az egész térség ügye – tette hozzá ő is. A polgármester lapunkon keresztül megköszönte a fejlesztési ügynökség döntését és vele együtt Kara Ákos képviselő közbenjárását is.

www.kisalfold.hu