Mi lesz a bakonyi vasút sorsa?

"Győr-Moson-Sopron - Két megyei vasútvonalat – a Hegyeshalom–Csorna és a Győr–Veszprém közöttit – is megszüntetne a közlekedési tárca egy internetes szakmai portál szerint. A minisztérium ezt határozottan cáfolja. A Kötött pálya című blog (kotottpalya.blog.hu) nyilvánosságra hozta azt a birtokába került javaslatcsomagot, amelyet állítása szerint az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csapat készített a vasúti közlekedés átalakítására. Ennek egyik pontja arról szól, hogy 1874 kilométer hosszúságú mellékvonalon szűnne meg decemberben a személyszállítás.

Az állítólagos tervek szerint mindez 44 viszonylatot érintene. A blog által közölt listán szerepel a 73 kilométeres Győr–Veszprém és a 38 kilométeres Csorna–Hegyeshalom vonal is. Eszerint működő vasútvonal nélkül maradna a megyében Nyúl, Écs, Pannonhalma, Ravazd, Tarjánpuszta, Győrasszonyfa, Bakonypéterd, Veszprémvarsány, Bakonygyirót, Bakonyszentlászló, Bősárkány, Hanságliget, Jánossomorja és Mosonszolnok. Emlékezetes, hogy a Csorna–Pápa vonalat 2007-ben szüntették meg.

A közlekedési minisztérium tegnap közleményben cáfolta a vasútvonal-bezárásról szóló híreket. ˝A kormány nemrégiben elfogadott határozatának megfelelően augusztus 24-ig elkészült a távolsági és a budapesti elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepciója. A koncepció a következő évi vasúti és autóbuszos menetrendek kialakításának alapelveit tartalmazza. A kormány támogató egyetértését követően kezdődhet meg a menetrendek részletes kidolgozása. Az országos és regionális menetrendet október végén rendelheti meg a szakminiszter a szolgáltatóktól. A sajtóhírekkel szemben az elkészült menetrendi koncepció nem tér ki egyes vasútvonalakra, viszonylatokra. A tervezet azokat a szakmai, gazdaságossági és hatékonysági megfontolásokat rögzíti, amelyek mentén javulhat a közösségi közlekedésre fordított költségvetési források felhasználása, bővülhet a szolgáltatók közötti együttműködés, nőhet a szolgáltatási színvonal és erősödhet az ágazat versenyképessége az egyéni közlekedéssel szemben˝ – áll a közleményben. A minisztérium arra kérte a szakmai szervezeteket és a szakújságírókat, hogy egyetlen, forrás megnevezése nélkül közölt, bizonytalan eredetű táblázat alapján ne vonjanak le megalapozatlan és elhamarkodott következtetéseket, ne vegyenek részt felesleges és indokolatlan pánikkeltésbenAz biztos, hogy ha a mellékvonal-megszüntetésről szóló hírek mégis igaznak bizonyulnának, a helyiek tiltakozni fognak. Kara Ákos, a megyei közgyűlés alelnöke emlékeztetett arra a civil összefogásra, amellyel két éve sikerült elérni, hogy a bakonyi vasút megmaradjon.

Előterjesztésére akkor a testület nyilatkozatot fogadott el a Veszprémvarsány–Veszprém szakasz megtartásának szükségességéről.

Szalay Imre, Bősárkány polgármestere természetesen nem ért egyet a vonal megszüntetésének tervével. Az önkormányzatot még hivatalosan nem keresték meg, így pontos információk nem állnak rendelkezésére. A polgármester elismerte, hogy valóban egyre kevesebben utaznak a vonalon, de szerinte ennek is oka van. ˝A csatlakozásokat úgy időzítik, hogy azok ne feleljenek meg az utasoknak. Így sokan kénytelenek más tömegközlekedést választani. Ezzel úgyszólván leszoktatják az embereket a vasútról˝ – tette hozzá. A kérdésre, miszerint az önkormányzatok képesek lennének-e üzemeltetni a vonalat, a bősárkányi polgármester megjegyezte: akkor, ha a teherforgalomra az állam bérelné a pályát, minden további nélkül. Úgy véli, ha nem is nyereségesen, de veszteség nélkül lehetne működtetni a Hegyeshalom–Csorna szakaszt.

Előzmény:

1874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést a decemberben esedékes menetrendváltáskor az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csapat. A mellékvonalak nagyobbik felén állnának le a vonatok - írja a Kötött pálya című blog.

Egy augusztus 7-i kormányhatározat szerint
a régiókra kellene bízni a közösségi közlekedés megszervezését, megrendelését.

A vonalakat besorolták országos és regionális kategóriába. Az elsőbe tartozó pályákat az országos vasút (a MÁV) üzemelteti, és központi (minisztériumi) a szolgáltatás megrendelése is. Az utóbbiaknál a megrendelő a régiókban létrehozandó új szervezet lenne, az üzemeltető pedig valamilyen helyi vasút. De csináltak egy köztes kategóriát is, a MÁV által fenntartott pályán a régiók rendelnék a vonatokat.

A legérdekesebb persze a negyedik kategória, a szolgáltatóváltásra kijelölt vonalak halmaza, amelyet máshol úgy írnak körül, hogy „ezeket fel kell ajánlani a Volánoknak". (A bezárandó vasútvonalakat a minisztérium emberei óvakodnak így nevezni, a 2007-ben megszüntetettekről hivatalosan máig úgy mondják, hogy a személyszállítás ideiglenesen szünetel.)

Magyarán szó sincs a döntések helyi meghozataláról, Antali tanácsadói már rég beírták saját Excel-táblázatukba a halálos ítéletet a vasútvonalakról, mielőtt egyáltalán megalakulhatnak a régiókban bármiféle megrendelő vagy üzemeltető szervezetek - folytatja a Kötött pálya.

A decembertől megszüntetendő vonalak között szerepel a 4-es (Almásfüzitő - Esztergom-Kertváros), a 11-es (Győrszabadhegy - Veszprém), a 16-os (Hegyeshalom-Csorna), a 22-es (Körmend - Zalalövő) és a 23-as is (Zalaegerszeg - Rédics)." forrás: kisalfold.hu,Hancz Gábor-Cs. Kovács Attila