Kétszázhúszmilliós körforgalom Nyúlon

– Kezdjük a jelenlegi probléma jó oldalával: a községben magas a fiatal családok és a kiköltözők száma, ennek fő okai a település infrastrukturális kiépítettsége, a magas színvonalú óvoda és iskola megléte, a jó szociális ellátás és a jó közlekedési lehetőség. A célunk egy élhető, harmonikus település megteremtése minden korosztály számára – mondta Schmiedt Henrik polgármester. 

A településen csaknem 300 vállalkozás működik, ez is indokolta, hogy a rendezési tervben – a település külterületi részén – egy 15 hektáros gazdasági övezetet jelöljön ki a település. Ugyanakkor mindenki jól tudja: Nyúl legnagyobb gondja, hogy nem biztosított a terület biztonságos megközelítése, s ez jelenleg a község főutcáján, valamint egy keskeny lakott területi, majd egy mezőgazdasági úton zajlik. A projekt részeként a község szeretné megoldani egy olyan elkerülőút és körforgalom építését, mely lehetőséget teremtene arra, hogy a nehézgépjármű-forgalmat már a település bevezető részén el lehessen terelni. A körforgalom kiépítésével egy benzinkút is jelezte letelepülési szándékát. 

Ebből kifolyólag a település beadott egy pályázatot a Regionális Operatív Program keretén belül, amelynek tartalma egy ötágú körforgalmi csomópont kiépítése a település bevezető részén, s ez nagyban hozzájárulna a közlekedés biztonságához. Mint tudjuk, itt található a község temetője, melynek parkolója a 82-es főút túlsó oldalán van. Ez jelentős veszélyt okoz az átkeléskor. A körforgalom kiépítése nagyban lecsökkentené a beérkező forgalom sebességét, és az egyik kihajtóággal megközelíthető lenne az új temetőparkoló. A másik kicsatlakozás jelentené az ipari elkerülőút kezdetét, melynek a vasúti átkelési szakaszát 2008-ban az önkormányzat saját erőből finanszírozta meg.
A projekt előzetes költségvetése nem kevesebb, mint 220 millió forint, amelyhez a község 75 százalékos támogatással mintegy 170 millió forintos pályázati pénzt nyert. A projekt kivitelezésének fő partnere a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Hogy miért kerül mindez ennyibe? A magyarázat az, hogy a főút íve a csomópont miatt megváltozik, szükség van egy új kerékpárútszakaszra és a közművek áthelyezésére is. Csak ez utóbbi több mint 50 millióba fog kerülni, mivel például a bicikliút alatti zárt csapadékelvezetőből 150 métert kell „arrébb vinni".

Kara Ákos, a térség országgyűlési képviselője korábban a Kisalföldnek elmondta: a probléma nemcsak a nyúliaké, hanem az egész térségé, mivel az állami 82-es főútról beszélünk, amelyen egyébként naponta 12 ezer autó hajt keresztül. A csomópont hozzájárulna a közlekedés biztonságához, ennek révén lehetővé válna a mintegy 9000 négyzetméteres parkoló kialakítása a temető oldalán, épülhet elkülönített kerékpárút, gyalogút, lámpa és zebra, de ez a kulcsa az elkerülőútnak is, amelynek köszönhetően fejleszteni lehet a 15 hektáros ipari telepet.

A probléma nemcsak a nyúliaké, hanem az egész térségé, mivel az állami 82-es főútról beszélünk, amelyen egyébként naponta 12 ezer autó hajt keresztül.

(www.kisalfold.hu)