Fogyasztóvédelmi elismerést kapott a nagyváradi iskola

 

A Fogyasztói Tudatosságra Nevelő Iskola címet adományozta szerdán a nagyváradi Szent László Római Katolikus Líceumnak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért helyettes államtitkára, Keszthelyi Nikoletta, valamint Kara Ákos, államtitkár.


A Fogyasztói Tudatosságra Nevelő Iskola pályázat Keszthelyi Nikoletta kezdeményezésére indult útjára 2016 őszén, azzal a céllal, hogy díjazzák azokat a tanintézményeket díjazzák, amelyek valamilyen módon becsempészik a fogyasztóvédelmet az oktatásba, annak ellenére, hogy ez a köznevelésben, mint tantárgy nem jelenik meg, mégis az érintett tanárok, illetve tanintézmények felismerték azt, hogy fontos fogyasztói tudatosságra nevelni a gyerekeket.

 

38 iskola pályázott erre a díjra, a nagyváradi Szent László Líceum pedig a 18., amelyik megkapja második külhoni tanintézményként egy zentai középiskola után, de Romániában elsőként és egyelőre egyedüliként.

 

A minisztérium hét szempontrendszert határozott meg, melyeket előnyben részesítenek ha egy iskola ilyen típusú tevékenységet folyta. Például a tantárgyakba beépíti a fogyasztói tudatosságra nevelést, piacokat, vállalkozásokat látogat annak érdekében, hogy a diákok a gyakorlatban is megismerjék a fogyasztóvédelmi jogaikat, pénzügyi ismereteket tanítanak a gyerekeknek, a fenntartható fogyasztásra hívják fel a figyelmet.

 

Emellett a tárca kiemelten fontosnak tartja, ha az iskola az e-kereskedelem és az internet adta lehetőségekre, kötelezettségekre és jogokra hívja fel a figyelmet, ugyanis 2017-ben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelmi szakterületének az e-kereskedelem az egyik kiemelt tárgya.

 

A Szent László Líceum a pályázatában leírta, hogy az iskolában a pénzügyi tudatosságra való nevelést kezelik kiemelten, illetve fogyasztóvédelmi ismereteket tanítanak gazdálkodási tanórák keretében, ezen felül pedig vállalták, hogy felveszik a kapcsolatot hatóságokkal, békéltető testületekkel annak érdekében, hogy tudják a diákok majd, hogy hova forduljanak, ha fogyasztóvédelmi problémájuk van. A pályázatban ugyanakkor azt is megjelenítették, hogy vállalkozásokat és piacokat is látogatnak annak érdekében, hogy a gyerekek a gyakorlatban is elsajátítsák a fogyasztóvédelmi ismereteket.

 

A díj az egy elismerő cím, tehát nem jár anyagi támogatással, hanem csak egy oklevél, melyet öt évig birtokolhat az intézmény, és egy éven belül be kell számolnia arról, hogy a vállalást teljesítette-e, mert csak ebben az esetben tartható fenn az elismerő cím viselése.